10 tips om te werken aan verkeersveiligheid

  1. Home
  2. Werkgevers
  3. Werken aan verkeersveiligheid

Wist je dat er meer dan twee keer per week een verkeersongeval plaatsvindt met een maaltijdbezorger? Het is daarom erg belangrijk om aandacht te besteden aan verkeersveiligheid. Maar hoe kan je als werkgever effectief inspelen op het verkeersgedrag van maaltijdbezorgers? In dit artikel delen wij tips hoe andere werkgevers verkeersveiligheid onder de aandacht brengen en wat zij doen om bezorgers bewust te maken van gevaren in het verkeer.

Tips voor bezorgers

  • Om bekend te raken met voertuigen zoals een elektrische fiets of scooter kun je bezorgers ervaring laten opdoen in een veilige setting (denk aan een parkeerplaats). Plan oefenritten in voor de nieuwe bezorgers met ervaren bezorgers.
  • Besteed tijdens de inwerkperiode specifieke aandacht aan verkeersveiligheid. Stel bijvoorbeeld gedragsregels op over hoe bezorgers horen om te gaan met het vervoersmiddel en hoe te gedragen in het verkeer.
  • Laat bezorgers een training gevaarherkenning doen waar ze leren te reageren op acties van medeweggebruikers.

Ga naar de training

Het materiaal

  • Zorg dat de (elektrische) fietsen en scooters regelmatig een servicebeurt krijgen. Denk ook aan een dagelijkse check. Laat een bezorger bijvoorbeeld elke keer vóór een werkdag begint een checklist doorlopen. Daarvoor kun je de checklist op deze pagina gebruiken.
  • Zorg dat navigatie op de fiets enkel in stilstand te bedienen is. Zorg ook dat bezorgers standaard ‘Niet storen’ aan hebben staan op hun smartphone. Check hier hoe je dat doet voor de iPhone en voor Android-telefoons.

Afspraken en gewoontes

  • Benoem regelmatig dat het belangrijker is om veilig door het verkeer te gaan, dan om een maaltijd snel te bezorgen. Leg de prioriteit op verkeersveiligheid hoger dan het snel bezorgen van een maaltijd. Veiligheid boven alles!
  • Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld over boetes en wie deze betaalt. Denk ook aan afspraken over gedrag onderweg.
  • Zorg dat bezorgers de route al in het restaurant bekijken, zodat ze onderweg niet afgeleid zijn.
  • Maak afspraken met je bezorgers dat jij hen niet stoort met berichten als ze onderweg zijn, zodat ze niet afgeleid kunnen raken.
  • Ga ook met ervaren bezorgers regelmatig het gesprek aan over wat ze tegenkomen in het verkeer, wat ze moeilijk vinden, waar ze hulp bij nodig hebben. Neem dan ook de gedragsregels nog eens samen door.

De werkomgeving

  • Laat leidinggevenden en ervaren collega’s een voorbeeldfunctie aannemen. Dit laat zien dat het normaal is dat je je aan verkeersregels houdt.
  • Bezorgers die tevreden zijn over hun werkomgeving, willen ook een goed imago uitstralen voor hun werkgever. Hierdoor houden zij zich beter aan verkeersregels. Zorg daarom goed voor je medewerkers. Organiseer bijvoorbeeld regelmatig personeelsuitjes of geef een beloning wanneer bezorgers zich aan afspraken houden en geen schade rijden. Ook goed om te onthouden: als bezorgers bedrijfskleding aanhebben met het bedrijfslogo, zijn ze eerder bezig met het imago van een werkgever.

Wil je meer weten? Check dan dit overzicht met feitjes over maaltijdbezorgers. Of heb je zelf tips voor andere ondernemers over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Contact

Online training voor maaltijdbezorgers

Je moet er niet aan denken dat een van jouw bezorgers een ongeluk krijgt. Training in gevaarherkenning kan de verkeersveiligheid van bezorgers verhogen. Lees er alles over!

Meer over de online training

Check ook onze andere artikelen

Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op uw zoekgedrag en voorkeuren.